Förmågorna

Biologi, Kemi och Fysik

I Biologi, Kemi och Fysik är det samma tre förmågor du som elev ska få möjlighet att utveckla.

1. Förmågan att använda kunskaper för att granska information, kommunicera och ta ställning i olika frågor.

Det innebär att kunna:

  • söka information.
  • fundera kring om informationen är viktigt och källan är trovärdig (källkritik).
  • använda informationen i ditt arbete t.ex. skriva en text eller delta i en diskussion.
  • anpassa arbetet till syfte och målgrupp (vem du riktar dig till).
  • skilja fakta från värderingar.
  • ta ställning (vad du tycker) och argumentera för varför du tycker så.
  • beskriva konsekvenser av det du tycker.
  • delta i en diskussion.

2. Förmågan att genomföra systematiska undersökningar .

Det innebär att kunna:

  • komma på frågeställningar man kan undersökas. Ex: Påverkar storleken på en boll hur långt bollen rullar?
  • planera undersökningar.
  • genomföra undersökningar och använda utrustning på ett säkert och bra sätt.
  • dra en slutsats genom att med hjälp av resultatet svara på undersökningens fråga.
  • resonera kring rimligheten. Verkar det rätt att det blev som det blev?
  • komma på förbättringsförslag. Vilka ändringar kan man göra för att kunna lite mer på resultatet?
  • dokumentera undersökningar.

3. Förmågan att använda  begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara olika samband.

Denna förmåga är kopplad till innehållet, ex: människokroppen eller rymden, och vad du ska kunna skiljer sig därför åt mellan ämnena. Gemensamt är dock att du ska kunna:

  • beskriva och förklara (vad, hur och varför?).
  • använda begrepp, modeller och teorier.
  • resonera.
  • se samband, alltså hur saker hänger ihop.

Teknik

Förmågorna i tekniken är lite annorlunda och är fem stycken.

  1. Identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion.
  2. Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar.
  3. Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer.
  4. Värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö.
  5. Analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

Det innebär att kunna:

  • använda begrepp
  • förklara hur olika delar hänger ihop och samverkar (jobbar tillsammans).
  • resonera kring likheter och skillnader mellan olika material och vad materialen används till.
  • konstruera (bygga) olika saker genom att prova och omprova dina idéer.
  • dokumentera ditt arbete.
  • resonera kring teknikutvecklingen i samhället.
  • resonera kring vilka konsekvenser olika tekniska lösningar kan medföra.

Så..

Som du ser är det mycket du ska lära dig och blir bättre på. Det är också allt detta jag ska bedöma.

Det är bara att sätta igång och jobba!

Tillsammans klarar vi mer och når längre!

Lämna en kommentar