Undersökning – Planera, genomföra och utvärdera

Tips när du ska planera, genomföra, utvärdera och dokumentera undersökningar i Kemi, Fysik och Biologi.

Planering

  • Ska du jämföra olika saker så måste du göra så likt som möjligt när du undersöker de olika sakerna.
  • Skriv så tydligt så att någon annan ska kunna följa planeringen. Skriv i punktform. Exempel:
    1. Ta fram 3 bägare och märk dem med A, B och C.
    2. Häll 20 ml saltsyra i varje bägare.

o.s.v.

  • Skriv ner allt material du behöver.

 

Genomförande

  • Följ alltid de ordning- och säkerhetsregler som läraren säger.
  • Arbeta organiserat och noggrant. T.ex. Ska du mäta upp något så gör det så noggrant som möjligt. Blanda inte ämnen med varandra genom att t.ex. använda en sked till varje ämne.

 

Utvärdering

Dra slutsats
    • Förklara varför du tror som du gör. Exempel: Det var bikarbonat som bäst neutraliserade saltsyran för att BTB ändrade färg vilket betyder att pH ändrades.
    • Använd dina kemikunskaper när du förklara varför. 
    • Exempel: Det var bikarbonat som bäst neutraliserade saltsyran för att BTB ändrade färg vilket betyder att pH ändrades.
  • För en högre nivå behöver du använda mer kemiska begrepp, modeller och förklaring. 
  • Exempelvis för att få C på Syra-undersökningen behövde man förklara att det behövs partiklar som kan reagera med vätejonerna i syran för att det ska neutraliseras.
Förbättringsförslag
  • Förslaget ska göra att resultatet går att lita mer på.
  • Kolla på vad som kan förbättras i planeringen. Inte vad du eventuellt gjorde fel, t.ex. mätte dåligt.
  • För E-nivå kan man ge en förbättring som fungerar på alla sorts undersökningar.Denna kan du alltid skriva!! För gäller lika bra om du undersöker grodor som om du undersöker neutralisation av saltsyra.
  • Exempel: Göra försöket flera gånger. För då kan man se så att resultatet blir samma. Om det inte blir samma kan det ju betyda att något blivit fel.
  • För C-nivå behöver förbättringsförslaget vara kopplat just till denna undersökning. Exempel: Det hade varit bättre att kontrollmäta pH med olika pH-indikatorer.

  • För A-nivå måste du förklara varför förbättringen kan göra resultatet bättre. Exempel: ”Jag hade kunnat mäta pH både innan och efter jag hade löst ämnena i den sura lösningen. Nu mätte jag bara efter jag löst ämnena. Det hade ju kunnat vara så att en bägare var smutsig och den lösningen blev mer basisk utan att jag visste om det. När jag sedan mätte med pH-papper efter jag löst ämnena då fick jag ju fått ett annat resultat. Om jag hade haft BTB i lösningarna innan, då hade det ju blivit en stor skillnad.”

Dokumentera

  • Redovisa ett fullständigt resultat för allt du har undersökt.
  • Om det passar så redovisa resultatet i en tabell eller diagram.
  • Beskriv vad du iakttog (såg, hörde eller luktade).
  • Ju noggrannare och ju mer du tar med desto högre nivå.
  • När du beskriver dina iakttagelser så gör det med text och bilder.

2 reaktioner på ”Undersökning – Planera, genomföra och utvärdera

  1. Att formulera en frågeställning och ställa en hypotes (att göra en genomtänkt gissning) gör man innan planeringen.

    De stegen borde också vara med på denna hjälpsida. Ska lägga till det vid passande tillfälle. Tack för kommentaren!

    Gilla

Lämna en kommentar