Era kunskaper om fossila bränslen/icke-förnybara energikällor, kolets kretslopp och förnybara energikällor ska ni ju använda för att argumentera.
Ni kommer att skriva en debattartikel och delta i en muntlig debatt. Dessa kommer att bedömas i NO, SO och svenska.
Bedömningsmatrisen för NO hittar du här.
För att klara målen i NO gäller det att kunna:
- söka information.
- fundera kring om informationen är viktigt och källan är trovärdig (källkritik).
- använda information för att skriva en debattartikel och delta i den muntliga debatten .
- anpassa texten och debatten till syfte och målgrupp (vem du riktar dig till).
- skilja fakta från värderingar.
- ta ställning (vad du tycker) och argumentera för varför du tycker så.
- beskriva konsekvenser av det du tycker.
Muntlig debatt om elproduktion
Pappret du har fått om debatten.
Stöd och hjälp
Du har fått ett häfte med stödmeningar (s.3-9) som hjälp för att uttrycka din åsikt och argumentera.
Stödmall för argumenterad text har du också fått och den ska fyllas i innan du börjar skriva.
Tips på vad man kan skriva om i sin debattartikel (alltså driva för tes):
- Planera dina inköp!
- Använd vindkraft!
- Använd solenergi!
- Kör mindre bil/moppe!
- Använd mindre varmvatten!
- Använd mindre vatten! Spara på vattnet!
- Handla närproducerat!
- Handla mer ekologiskt!
- Res mindre med flyg!
- Kör mer eldrivet!
- Spara på elen!
- Åk mer kollektivtrafik!
- Återvinn mer!